HTML

A Valóság Vallása

Friss topikok

  • aPar aLyza: instantfilozofus.blog.hu/2010/09/01/ujabb_farasztas_pi_ugyben (2015.10.03. 13:40) Pi
  • KenChi: Úristen, hogy én mennyi időt öltem bele anno az IRC-be. Régi szép emlékek... Az ICQ-t már el is fe... (2014.07.16. 23:19) Az internet rövid története 1.
  • lokkoL: a falkánál jóval alacsonyabb szinteken is ... (2014.04.03. 14:58) Jószomszédság
  • Kalaius86: Kapcsolódik: divany.hu/eletmod/2014/02/23/mas_nyelveken_mashogy_gondolkodunk/ (2014.02.24. 09:53) Maugli
  • lokkoL: Az ismeretek átadásának fejlődése a következő posztok témája ... az is ki fog derülni, hogy miért ... (2014.02.13. 11:36) Ecce homo

Címkék

Six degrees of separation

2014.06.11. 19:00 lokkoL

Még nem voltam gimis, de már ismertem a 6 kézfogás távolság elméletét (katt!). Eszerint a földön élő összes ember elérhető 6 ismeretségi kapcsolaton keresztül bárki számára.

Bárkivel beszéltem erről, aki nem ismerte az elméletet, elsőre mind képtelenségnek tartotta. "6 kézfogás távolságon ismerem az egyesült államok elnökét, viccelsz?" ... Hatból? Fogadjunk megvan az ötből is! ... Három kézfogáson belül szinte biztosan ismered Göncz Árpádot, ő meg két kézfogáson belül biztosan ismeri az Bill Clintot ... ez legfeljebb öt kézfogás, de inkább kevesebb ... és ugyan ez igaz lesz bárkire a földön ... még a legelszeparáltabb jégtáblán sodródó eszkimónak is van olyan ismerőse, aki kapcsolatot tart a külvilággal ... így pár kapcsolaton keresztül bárki ismerheti valamelyik ország vezetőjét, aki meg ennél is rövidebb úton ismeri Bill Clintont.

Ha a Földön mindenki ismerheti Clintont öt kézfogáson belül, akkor Clintonon keresztül az egész világ legfeljebb tíz kapcsolaton belül ismeri egymást ... A 10 is jóval kisebb szám, mint amire kétkedők tippeltek volna, de hogy 6 kézfogás távolság végül hogyan lesz elég, arra én is csak jóval később kaptam kielégítő választ.

---

2004 elején kaptam meghívót az egyik ismerősömtől az iwiw elődjére a wiw-re ... Akkoriban nagyjából 40 000 felhasználója volt az oldalnak. Elsőre jó buli volt, ahogy az ismerősök ismerősei között folyton további ismerősökre bukkantam ... de ami igazán beindította az agyam, az a dolog mögött rejlő matek: Miden regisztrált felhasználó meghívásos alapon, vagyis valaki ismerőseként került be a rendszerbe. Ebből következik, hogy a felhasználók kapcsolatainak hálózata egy összefüggő gráfot (katt!) alkot, amiben bármely két regisztrált tag között létezik út ... A wiw fejlesztésének egyik célja direkt a kapcsolati hálózatok kutatása volt, ezért tettek bele egy alkalmazást, amivel le lehetett kérdezni a legrövidebb kapcsolati utat bármely két felhasználó között ... el is merültem ebbe a játékba egy időre ... a felhasználók közti legrövidebb utak statisztikája érdekelt ... Az átlag hossz 4.5-re jött ki (a maximum 11 volt).

2 évvel később már iwiw-nek hívták az oldalt, és több mint 1 millió regisztrált tagja volt (miközben erősen korlátozták a kiküldhető meghívók számát). Ekkor 4.2-re mértem a távolságok átlagát ... miközben a közösség legalább 25-szörösére növekedett! ... hmmm

---

Megpróbáltam elképzelni hogyan nézhet ki az iwiw 1 millió felhasználójának kapcsolati hálózata ... - Emlékezz a 2002-es domino day-re, ahol 4 millió dominó dőlt fel! - ... Mióta láttam a tévében, azóta a Domino Day-re gondolok, ha el kell képzelnem, hogy a milliós nagyságrend darabra mennyinek nézhet ki ... de ez csak a regisztrált felhasználók mennyisége ... a kapcsolatok hálózatát hogyan lehetne elképzelni?

Ha úgy vesszük, a dominó day-en nagy gonddal felpakolt majd egy mozdulattal ledöntött struktúra is egy hálózat. Ha az egyik dominó feldönt egy másikat, akkor arról mondhatjuk, hogy az egy kapcsolat ... a legtöbb dominó egyszerű sorban áll, egy dominó csak egy másikat dönt fel, vagyis egy kapcsolattal rendelkezik ... néhány szerencsés dominó, akiknél a sor ketté ágazik, ők kettővel ... míg az iwiw felhasználóinak átlag 150 kapcsolata volt. Milyen struktúra lenne az, amiben minden dominó átlag 150 másikat döntene fel? Próbáltam összerakni a képet, de éreztem, hogy ez egy nonszensz, dominóból ilyet nem lehet építeni ... ennek ellenére eljátszottam a gondolattal ... elrugaszkodva a valósától egy sűrű dominómasszát képzeltem el, amit ha meglökök egy ponton, a lökés azonnal, 5 lépésben végighaladna az egész struktúrán.

Mikor 4 millió dominó végtelennek tűnő sorában egy dominónak láttam magam, az nagyon ijesztő és szomorú gondolat volt ... de ebbe a dominómasszába, bár egy megfoghatatlan képződmény, mégis teljesen más érzés beleképzelni magamat ... ez a massza körülölel.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valosagvallasa.blog.hu/api/trackback/id/tr546294098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása