1997-ben volt nagy tudományos szenzáció, hogy az IBM Deep Blue nevű szuperszámítógépe legyőzte Garri Kaszparovot, az akkori sakkvilágbajnokot. Én ebben az évben lettem gimnazista.
3 évvel később bonyolódtam bele a mesterséges intelligencia problémakörébe, mivel az ominózus pszichedelikus élmény feldolgozásának részeként azt a témát firtattam éppen, hogy képes lehet-e a fizikai anyag gondolkodni. Mert ha képes, akkor lehet gondolkodó gépet, vagyis mesterséges intelligenciát alkotni ... és ez fordítva is igaz ... ha lehetséges mesterséges intelligenciát létrehozni, akkor az emberi gondolkodás folyamata, mint olyan, a fizikai világ része lehet.
Nem volt túl sok külső kapaszkodóm a témában. Ismertem Asimovtól a robotika 3 törvényét (katt), ami inkább egy irodalmi eszköz, hogy az író mesterségesen hozhasson létre dilemma-helyzeteket, mintsem valami működő intelligencia leírása. Hallottam már a Turing-tesztről (katt), amiről már az informatika őskorában kiderült, hogy mekkora hülyeség, mikor egyszerű chatrobotok is átmentek rajta.
A Deep Blue esete érdekesebb, mivel az a világ legjobbját verte meg sakkban. Akkor ő már intelligencia?
Utánaolvastam mit tudott a gép. Több millió ismert sakkjátszma állásait kódolták bele. Ezekre keresett előre, hogy milyen állásokat lehet elérni az adott játékhelyzetből, és azt lépte, amiből számára több kedvező helyzetet tudott kihozni. Az ereje abban volt emberfeletti, hogy sebessége és memóriája révén több lépést látott maga előtt, mint amire a legnagyobb sakkmester intuitíven képes.
Ebből számomra az következett, hogy a Deep Blue nagyjából annyira volt intelligens, mint bármelyik gép ami összead kivon oszt és szoroz ... tehát nagyjából semennyire ... pontosan annyit tudott, amennyit beleprogramoztak, csak olyan gyorsan tekerte azt a programot, amivel az ember már nem versenyezhetett. Ahogy a fejszámoló bajnokok is hamar alulmaradtak az első számítógépekkel szemben. A különbség csak annyi, hogy a sakkozás némileg bonyolultabb feladat, mint a matematikai alapműveletek.
De felmerült bennem a kérdést, megtanulhatna-e egy program magától sakkozni?