HTML

A Valóság Vallása

Friss topikok

  • aPar aLyza: instantfilozofus.blog.hu/2010/09/01/ujabb_farasztas_pi_ugyben (2015.10.03. 13:40) Pi
  • KenChi: Úristen, hogy én mennyi időt öltem bele anno az IRC-be. Régi szép emlékek... Az ICQ-t már el is fe... (2014.07.16. 23:19) Az internet rövid története 1.
  • lokkoL: a falkánál jóval alacsonyabb szinteken is ... (2014.04.03. 14:58) Jószomszédság
  • Kalaius86: Kapcsolódik: divany.hu/eletmod/2014/02/23/mas_nyelveken_mashogy_gondolkodunk/ (2014.02.24. 09:53) Maugli
  • lokkoL: Az ismeretek átadásának fejlődése a következő posztok témája ... az is ki fog derülni, hogy miért ... (2014.02.13. 11:36) Ecce homo

Címkék

Szocializmus vagy Kapitalizmus

2014.05.14. 19:00 lokkoL

Egyik irodalom órán megkérte a tanár az osztályt, tegye fel a kezét, akinek márkás cipője van ... ha a harminc valahány fős osztályból feltették öten a kezüket, akkor talán még sokat is mondtam.

Azt nem tudom a többiek honnan szerezték cipőiket, de én alacsony termetem ellenére akkor már évek óta vékony talpú deszkás cipőkben jártam (katt) ... és járok máig is, mert az ilyen cipőt nem kell bekötni, simán belelépek ha fel-, és lerúgom magamról ha leveszem ... márkátlan deszkás cipőket meg ha akartam se tudtam volna szerezni.

Tehát ezzel be is kerültem az osztály burzsuj kisebbségbe, ami akkor arcon csapó felismerés volt, mivel anyu otthon mélyen ható szegénységtudatot nevelt belém gyakori és végtelennek tűnő monológjaival, aminek központi eleme mindig az volt, hogy mennyire nincs pénzünk.

Amúgy meg nem volt igaz, hogy az agyasok nagy része csóró lett volna. Tudtommal egyikük se jött mélyszegénységből, csak az igényeik voltak különösek. Általános iskolában a többségük visszahúzódó eminens csodabogár volt, nem foglalkoztatták őket a felszínes lakossági normák, így nem is volt fontos nekik, hogy menő cuccokban járjanak.

---

Gimis punkként nagy rajongója voltam a Rózsaszín Pitbull tánczenekar perverz nihil idiótizmusának (FIGYELEM a szöveg irodalmi igényességű : katt !) ... akkoriban nálam ez volt a csúcs ... imádtam hemperegni a mocsokban, agyatlan mód vedelni, és röhögni mindenen ... de a gimis haverok egy része ekkor kezdett belemászni a legcsúnyább izmusokba ... teli torokból üvöltötték a hétköznaPI CSAlódások örökzöld slágerét "Éljen a kommunista néphatalom" (katt) ... punk volt ez is, de ezt az oldalát utáltam a dolognak ... az életformám akkoriban nem volt szoros összefüggésben az eszmékkel, amikben hittem.

Az agyasok közt kimeríthetetlen vitalap volt, hogy mi a járható út, a szocializmus vagy a kapitalizmus. A kapitalizmust én képviseltem. 16 évesen hittem, hogy a nyugati életforma az etalon, a szabad verseny, a szabad vállalkozás, a lakás és autóhitel ...

- Hülye vagy? hitel? hogy mások gazdagodjanak meg rajtad?
- Miért ne? A boltos nem lesz gazdagabb ha veszel nála egy kiflit?
- A boltos lehet, de az eladó éhbérér gürizik.
- Neki azért van munkája mert én kiflit veszek a boltban ...

Az ultimate érv a szocializmus mellett, hogy a tőkések kizsákmányolják a munkásokat, és ez eleve igazságtalan. A tőkés eladja a cuccait, ezzel szerez egy valag pénzt, ennek egy részéből kifizeti a munkásait, a többit meg lenyúlja magának ... de én feltettem egy kérdést: Kik veszik meg a tőkés cuccait, amiből lenyúlhatja magának a profitot? Honnan jön a pénz? ... elkezdett pörögni bennem ez a gondolat ... ha a munkások nem kapnak annyi pénzt, mint amennyit értéket termeltek, akkor kik veszik meg az összes megtermelt cuccot? ... csak pörgött és pörgött tovább a gondolat, de nem tudtam megragadni ... a pénz végtelen ciklusokban keringett ... Hol van a profit, honnan van rá a pénz? ... Olyan érzésem támadt, amit legjobban talán Matthew McConaughey szemléltet a Wall Street farkasaiban, amikor Leonardo DiCaprionak magyarázza mit is művelnek a profi brókerek (katt 1:35-2:05) ... úgy érzetem a háttérben valami óriási átverés zajlik.

... később rátaláltam a megoldásra. A hiba az elképzelésben ott volt, hogy a gazdaságot zárt, fix méretű rendszernek tekintettem, amiben bármiféle nyereség csak valaki más veszteségéből jöhet létre ... de a valóság nem ilyen ... a valóságban a profitot a rendszer növekedése fedezi ... wow ... 17 évesen először láttam meg egy nagy komplexitású rendszer modelljét, és a látvány szédítő volt ... olyan kérdésekre kaptam válaszokat, amiket eredetileg fel se tettem (már megint):

  • Miért tört ki az 1. világháború? Mert akkoriban a gyarmati terjeszkedés fedezte a növekedést, de a meghódítható világ vészesen kezdett elfogyni. 
  • Mit okozta a 1930-as világválságot? A gyarmati növekedés lehetőségei kimerültek, a belső piacok meg nem tudták felszívni a megtermelt árukat ... Mi volt a megoldás? A hitel ... adjunk hitelt az embereknek, hogy fel tudják vásárolni a termelt javakat ... Node miből fizetik vissza? A jövő növekedésében rejlő többletből ... óriási trükk ... a gazdaságok már nem csak térben terjedjenek ki tovább, hanem időben is.

A tőkések kizsákmányolják a munkásokat? ... Ugyan már ... ez a történet ennél sokkal mélyebb ... nem tudtam többé ugyan úgy gondolni a pénzre mint azelőtt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valosagvallasa.blog.hu/api/trackback/id/tr746157566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása