HTML

A Valóság Vallása

Friss topikok

  • aPar aLyza: instantfilozofus.blog.hu/2010/09/01/ujabb_farasztas_pi_ugyben (2015.10.03. 13:40) Pi
  • KenChi: Úristen, hogy én mennyi időt öltem bele anno az IRC-be. Régi szép emlékek... Az ICQ-t már el is fe... (2014.07.16. 23:19) Az internet rövid története 1.
  • lokkoL: a falkánál jóval alacsonyabb szinteken is ... (2014.04.03. 14:58) Jószomszédság
  • Kalaius86: Kapcsolódik: divany.hu/eletmod/2014/02/23/mas_nyelveken_mashogy_gondolkodunk/ (2014.02.24. 09:53) Maugli
  • lokkoL: Az ismeretek átadásának fejlődése a következő posztok témája ... az is ki fog derülni, hogy miért ... (2014.02.13. 11:36) Ecce homo

Címkék

A pénz útjai 2.

2014.08.20. 19:00 lokkoL

10 évvel később megint Barabási Albert-László szembesített azzal, hogy Nicolas Cage világcsászárrá koronázása után (katt!) a pénzjelelölős ötletem sem volt túl eredeti. Barabási a Villanások című könyvében (katt!) tesz említést a www.wheresgeorge.com oldalról. Az egydolláros bankjegyről George Washington néz vissza ránk. Innen az oldal neve: Hol van George? ... Ez egy viszonylag korai közösségi oldal, aminek tagjai azzal szórakoztatták magukat, hogy egydolláros bankókat jelöltek meg, és ha találkoztak egy megjelöl George bácsival, beregisztrálták az oldalon a bankjegy sorozatszámát, hol és hogyan került hozzájuk, és milyen állapotban van a papír.

Remek ötlet, de úgy tűnik nem terjedt el eléggé az őrület ahhoz, hogy jelentős mennyiségű információ gyűljön össze. A legtöbbször megtalált bankjegyet is csak 15-ször regisztrálták be 2002 és 2005 között, de még így is egészen hosszú utat járt meg ez az egydolláros Ohiotól Texason keresztül egészen Michiganig (katt!).

---

Azon fantáziáltam, milyen utakon jár a pénz. Elképzeltem egy közlekedési hálózatot, amiben minden cég, minden ember egy egy állomás, és az állomások közötti utakon közlekedik a pénz. Több millió állomás, ennél jóval több út ... egy irtózatosan bonyolult világ térképe jelent meg a fejemben.

Megpróbáltam megkeresni magamat ezen a térképen: Dolgozom egy informatikai cégnek. A cég és köztem van egy út, amin havi egyszer megérkezik a fizetésem ... és ez kb az összes út, ami felém vezet ... sokkal több út vezet tőlem kifelé: A társasház, a telefontársaság, a csatornázási művek, az elektromos művek, a bank, a szupermarket, a kisebb boltok, kajáldák, és kocsmák amikben meg szoktam fordulni ... szóval igen sokféle úton áramlik a pénz a zsebemből kifelé. 

Később azt firtattam, mi hozza létre ezeket az utakat. Abból indultam, ki hogy én kiknek fizetek: Olyan feleknek, akik elérhető távolságban vannak, akikről tudok, és olyasmit nyújtanak, amire szükségem van, olyan áron és minőségben, aminél jobbat nem ismerek.

Egy olyan rendszert láttam magam előtt, amiben a jó partnerek felé szeretnek kiépülni utak ... egy skálafüggetlen úthálózat (katt!) képe formálódott a fejemben, amiben ha valakihez sok út vezet, azt menthetetlenül elárassza a pénz.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valosagvallasa.blog.hu/api/trackback/id/tr456612111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása