Kooperálsz vagy versengsz? A mezei fogolydilemmában összesen egyszer hangzik el a kérdés, és csupán egyszer válaszolhatsz rá ... aztán vagy örülsz vagy szívsz, attól függően mit feleltél te és mit a másik ... de néhány matematikus az 50-es években úgy gondolta, hogy ez így unalmas. Mi lenne ha egymás után tetszőlegesen sokszor játszanánk ezt a játékot? ... így született meg az iteratív fogolydilemma (click).
A játékelmélet tudorait az érdekelte, hogy mi a nyerő stratégia az iteratív fogolydilemmában. A cél, hogy hosszú távon a lehető legtöbbet nyerjük ... de a valahogy nem adta magát könnyen ez a probléma ... annyira nem, hogy végül kiírtak egy nemzetközi versenyt. Bárki beküldhetett algoritmust, a következő feltételekkel:
- A játék akárhány körből állhat
- A program eltárolhatja az összes körben adott összes választ
A játék egy körében úgy lehet a legtöbbet nyerni, ha a versengést választjuk akkor, amikor a másik fél a kooperálást, és akkor bukunk a legnagyobbat, ha kooperálunk, amikor a másik éppen verseng ... tehát elvileg a célunk az, hogy a korábbi körökben adott válaszai alapján kiismerjük a másik fél stratégiát, és ez alapján próbáljuk megtippelni, hogy az aktuális körben mit tesz az ellenfél, és ez alapján lépni okosan ... de nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy közben a másik fél is pont a mi stratégiánkat próbálja kitalálni, és kijátszani ...
Beküldtek mindenféle okos algoritmus, majd körmérkőzéseken egymásnak eresztették a programokat. Az eredmény végül egészen meglepőre sikeredett.
A nyertes stratégia neve Tit for Tat (click), amit magyarra "szemet szemért"-re szoktak fordítani, de az eredeti értelme inkább így szól: "azt kapsz, amit adsz" ... és ez tökéletesen le is írja a stratégia lényegét. A meglepő ebben meg az volt, hogy a Tit for Tat a mezőny több stratégiájához képest egyszerű volt mint a bot. Programját három rövid sorban le lehet írni:
- Az első körben kooperálj
- Ha a másik fél az előző körben kooperált, akkor kooperálj
- Ha a másik fél az előző körben versengett, akkor versengj
Ez a három sor megverte az összes többi statisztikai alapon működő, vagy mesterséges intelligenciával, mintafelismerő okosságokkal felturbózott versenytársakat.
---
Találtam egy ősrégi weboldalt, ahol ki lehet próbálni mindenféle stratégiát: http://www.iterated-prisoners-dilemma.net/