HTML

A Valóság Vallása

Friss topikok

  • aPar aLyza: instantfilozofus.blog.hu/2010/09/01/ujabb_farasztas_pi_ugyben (2015.10.03. 13:40) Pi
  • KenChi: Úristen, hogy én mennyi időt öltem bele anno az IRC-be. Régi szép emlékek... Az ICQ-t már el is fe... (2014.07.16. 23:19) Az internet rövid története 1.
  • lokkoL: a falkánál jóval alacsonyabb szinteken is ... (2014.04.03. 14:58) Jószomszédság
  • Kalaius86: Kapcsolódik: divany.hu/eletmod/2014/02/23/mas_nyelveken_mashogy_gondolkodunk/ (2014.02.24. 09:53) Maugli
  • lokkoL: Az ismeretek átadásának fejlődése a következő posztok témája ... az is ki fog derülni, hogy miért ... (2014.02.13. 11:36) Ecce homo

Címkék

Az érzékelés filozófiája

2013.11.20. 19:00 lokkoL

Volt egy vitám egy programozó arccal, aki azt állította, hogy az újszülöttek fejjel lefele látnak ... én meg azt kérdeztem, hogy mihez képest látnak fejjel lefele? ... - hát mihez? a szemükhöz képest. ... - az oké, hogy a látott kép fejjel lefele vetül a retinára, de az agy honnan a francból tudná, hogy a látóidegen beeső ingerületek a retina melyik részéről érkeznek? ... a 3D grafika programozásban jártas kolléga személetmódjától távol állt az a meglátás, hogy az agyban nincsenek pixelek, nincs a fejünkben egy monitor, ami újra képpé alakítaná a szemtől érkező jeleket ...

De akkor mit is művel az agy a beérkező ingerületekkel? ... Felismeri, értelmezi, képzeteket társít hozzájuk, memorizálja őket, reagál rájuk ... az ingerület odabent egy rendkívül komplex folyamatot indít be, amit mi a valóság megtapasztalásaként élünk meg ... egy szóban összefoglalva, az agy az ingerületet megéli.

---

Egészen eddig alulról közelítettem ehhez a témához. Az intelligencia elvi definíciójától, a viselkedés evolúción át eljutottam a neurális hálózatokig ... de ezen a ponton sokáig megrekedtem ... nem sikerült összekötnöm a neurális hálózatokról szerzett ismereteimet azzal, amit a hétköznapi életben emberi lényként tapasztalok ... pedig ez a probléma motivált a kezdetektől: Megérteni hogyan működik nagyban az idegsejtek hálózata, az agy hogyan dolgozza fel a külvilágból érkező ingereket, hogyan hozza létre a tudatot, és azt a belső világot, amin keresztül megéljük létezésünket.

---

Mikor a FraktART progiban először tologattam az egyenletek paraméterit beállító csúszkákat, eszembe se jutott, hogy ezzel a belső világ mélyebb megértéséhez szerzek elengedhetetlen tapasztalatokat. Láttam ahogy megformálódnak a fraktálok, láttam hogyan élesedik ki a képük elnagyolt ponthalmazokból. Láttam hogyan változik a formájuk a paraméterek állítgatásával, hogy alakulnak ki strukturált mégis szürreális formák a semmiből, majd hogyan öltenek ismerős alakzatokat, azután meg átalakultak egészen mássá.

Ez akkor még csak egy izgalmas és igen szép játék volt ez matekkal ... de igazán érdekessé akkor vált ez a tapasztalat, mikor felettem magamnak a kérdést; Ha neurális hálózatokat tennék a rekurzív egyenletek helyére, abból milyen fraktálok jönnének ki? ... ekkor csapott fejbe a felismerés, hogy WOW, talán most rátaláltam egy szemléletmódra, amivel kezelhetővé válthat a nagy talány; A neurális hálózatok miképp hozhatnak létre egy annyira komplex valamit, mint az emberi elme?

Mit tudnak a fraktálok:

  • Tetszőleges formát ölthetnek
  • Egyenleteik módosításaira sokféleképp reagálhatnak
    • hirtelen átalakulhat valami egészen más formává
    • alakján kisebb módosulások jönnek létre
    • formája gyakorlatilag nem módosul
  • Gyakran tartalmaznak önhasonló, ismétlődő mintákat

Eljátszottam a gondolattal. Mi van akkor ha az idegrendszer olyan fraktálmintákat fejleszt ki magában, melyek a külvilágból érkező ingerületekre hasonlítanak? ...  nagy lépés volt ez abba az irányba, hogy megértsem végre mi is az a belső világ.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valosagvallasa.blog.hu/api/trackback/id/tr435641360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása